tirsdag 23. februar 2016

A Task About Occupational Health Safety / Opplegg om HMS - Et FYR prosjekt

My colleague Silje Håvardstun and I recently worked together on a task that combines the use of the English language together with a topic from social sciences. Our students also bring in their experiences from their practical training.
The topic is HMS which in English can be referred to as HES (Health Enviroment and Safety) or OHS i.e. Occupational Health and Safety. The students had to discuss health and safety issues related to their occupation and give examples from their practical training and discuss methods that were employed to prevent these injuries.
Here is a list of resources my students got as well as the task.
1) Power point
2) Safety Interview: Text NDLA
3) Vocational Vocabulary
4) Task


Min kollega Silje Håvardstun og jeg har nettopp hatt et tverrfaglig prosjekt der elevene på Vg2 TIP og Kjøretøy som hadde vært i  praksis skulle presentere et opplegg.
Opplegget dreier seg om HMS eller helse, miljø og sikkerhet. Elevene presenter helse og sikkerhetsskader som er vanlige i deres yrke. De skulle også hente eksempler fra sin praksis om tiltak som er på plass for å forebygge skadene.
Her er ressurser og oppgaven elevene fikk:
1) Power point
2) Safety Interview: Text NDLA 
3) Vocational Vocabulary
4) Oppgave

tirsdag 19. januar 2016

Self-Evaluation / Selvevaluering


Selvevaluering kan være et viktig verktøy for selvutvikling ettersom det kan bevisstgjøre elevene om deres egen progresjon i fagene.  
Det gir oss lærere en innsikt i hvordan elevene har opplevd å lære ulike temaer, hvilke kompetansemål de behersker og hva som trengs å repeteres i klassen.

Spørsmålene som stilles til elevene bør da være av en slikt art som fører til refleksjon hos elevene. Jeg sier også til elevene mine at jeg er avhengig av deres tilbakemelding på mine undervisningsmetoder og hvordan metodene fungerer i klassen. Det er ikke alltid slik at det jeg tror fungerer i en gruppe fungerer like bra i en annen.

Jeg stiller følgende spørsmål til selvevaluering i faget engelsk. Jeg lager en undersøkelse på Its Learning der jeg legger ut spørsmålene. 
1) Jeg viser til kompetansemålene vi har jobbet med og de temaene vi har tatt opp og spør:
 Hvor mange av disse kompetansemålene føler du at du behersker? Hvor mange av de har du lite kunnskap om? Hvor mange av de har du nok kunnskap om men trenger å repetere?
2) Er du fornøyd med innsatsen din så langt? Er det noe du kan tenke deg å gjøre annerledes?
3) Du har fått tilbakemeldinger fra meg på både artikkelen om tema X og tema Y.  Hva er det du gjør bra på og hva er det du kan bli bedre på?
4) Kommentarer til undervisning.
a) Bevaringsområde - hva gjør jeg som du synes fungerer bra i undervisning?
b) Forbedringspotensiale - hva kan jeg bli bedre på?
5) Hvordan kan jeg hjelpe deg?


Her ser dere et eksempel på selvevaluering jeg bruke i høst 2015. 

lørdag 3. oktober 2015

Recommended reading and watching this weekend.

Happy weekend!
Here are some ideas to chew on this weekend!
1. The period is pissed. Do you agree? Has using a period (fullstop) as a punctuation sign taken on a new meaning? Also watch this video about the use of "exclamation point" here: 


2)  Is Global Warming a hoax? Haha! The historic People's Climate March takes place in New York City while a House of Representatives committee struggles with the basic principles of global warming. 





3) Interesting article on FOMO or the Grass is Greener Syndrome. Can you relate to this fear? Here's How To Conquer Your 'Fear Of Missing Out.'





mandag 14. september 2015

"Outsourced" Study Guide / Intercultual Communication

The movie Outsourced is an excellent movie to show when working with the topic Intercultural Communication. It shows how an American has to learn to adapt himself to the Indian way of living when he has to move there for work purposes. I have prepared a study guide or discussion questions that students can work with after they have seen the movie. Here is a link to the guide. 
Legg til bildetekst

mandag 24. august 2015

First English Lesson

Here is a Prezi I created for the very first class with my Vg1 English students. The prezi allows for interaction and is intended to be both humorous and informative.

mandag 1. juni 2015

Sensoroppdrag / eksaminator i internasjonal engelsk, litteratur og kultur, engelsk studiespesialiserende


Her er et vurderingsskjema som kan brukes til å vurdere elever som skal opp i muntlig eksamen både på vg1, vg2 og vg3 engelsk. Skjemaet viser kjennetegn for måloppnåelse.

Skjemaet tar utgangspunkt i følgende vurderingskriterier:



  • det skal være fokus i presentasjonen og det kan oppnås ved f.eks. å ha en problemstilling i presentasjonen. 
  • bruk av kilder
  • at elevene presentere og diskutere temaet
  • at eleven i samtalen etterpå viser evne til kommunikasjon og innsikt i fagstoffet fra resten av pensumet
  • strukturen av presentasjonen
  • språk og uttale
  • bruk av manus

tirsdag 24. februar 2015

Mock Exam - Oral /Muntlig presentasjon + samtale

Her er en oppgave som kan brukes til muntlig vurdering. Oppgaven er basert på den nye modellen for muntlig eksamen fastsatt for engelskfag. På muntlig eksamen skal elevene først presentere et tema i 10 minutter. Deretter skal de ha en samtale med eksaminator/sensor i inntil 20 minutter. Oppgaven jeg har laget er begrenset til 15 minutter pga praktiske årsaker. Elevene skal presentere et fordypningsemne i 7 minutter og ha en samtale der læreren stiller oppfølgingsspørsmål fra presentasjonen samt spørsmål fra andre kompetansemål.

Here is an oral assignment that I have successfully used in my classes. The task is created keeping in mind  the new oral examination model suggested by UDIR where the learners present a topic first and then have a conversation with the examiner/teacher about different topics they have worked with in the course of the year. The exam is supposed to last 30 minutes where the learners present a topic for 10 minutes and then have a conversation up to 20 minutes.
This task, however, is intended to last 15 minutes due to practical reasons.