tirsdag 23. oktober 2012

Global English: En eksempeloppgave på en informativ artikkel som viser høy måloppnåelse samt lærerkommentarer om hva gjør den til en bra tekst - An objective article that shows a high degree of competence together with teacher comments.

Studiespesialiserende elever og yrkesfag elever må jobbe med følgende kompetansemål i engelsk:
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne:  gjøre rede for bruken av engelsk som et
internasjonalt verdensspråk.
Tidligere skrev jeg et innlegg om hvordan vi jobbet med temaet. Det kan leses her.
Elevene skulle skrive en objektiv artikkel. Her kan dere lese om dokumentet vi brukte for å jobbe med hvordan skrive en objektiv artikkel.
Elevene fikk en 2 timers prøve der de svarte på følgende oppgaven:
Write an objective article where you discuss the spread of English.
Make sure you include the following:
Origin and Spread of English
Importance of English Today
Impact of English on Other Languages
The Future of English
Her kommer en eksemeptekst om en objektiv artikkel. Dette er en elevbesvarelse som jeg har modifisert slik at den viser høymåloppnåelse. Takk Åse Kumhle Palerud for at jeg fikk lov å bruke denne. Eksempeltekst.  
Her kan dere lese om en annen oppgave med lærerkommentarer. 

2 kommentarer:

  1. En utrolig bra blogg du har, den har hjulpet en ganske fersk lærer:-)...Lurte bare på angående det opplegget i Global English, hvordan la du opp timene? Fikk elevene oppgaver underveis, var det andre ting de måtte gjøre? Den linken til det dokumentet finnes ikke. Gleder meg til å følge med videre på bloggen din:-)

    -Anna-

    SvarSlett
  2. Hei og takk for tilbakemeldingen :-)
    Jeg har fikset linken nå.

    Angående opplegget: Når jeg bruker powerpoint så har vi ofte multlige diskusjoner rundt temaet og jeg skriver ofte nye ord på tavlen som elevene skriver ned i en bok..de pleier ikke å ha datamaskin på då. Jeg ber elevene også skrive ned noen hovedmomenter fra diskusjonen.

    Vi bruker også tekster fra boken Passage på følgende måter:
    1) De leser høyt en og en og jeg forklarer avsnittet etterpå
    2) De jobber i par og leser ett avsnitt hver og den som hører må forklare til den som leste opp hva avsnittet gikk på samt at de skriver ett par stikkord fra avnsittet eller hovedpunktene fra avsnittet og så tar jeg diskusjon av hovedpunktene fra teksten i plenum.
    Når vi er ferdig å lese en tekst, så jobber elevene med internetaktiviteter fra Passage etterpå. Mange ganger så ber jeg dem ta en screenshot av oppgavene de har løst, slik at jeg kan kontrollere at alle jobber som de skal ;-)

    Vi bruker også tekstene fra NDLA mye og har mange muntlige diskusjoner rundt tematet.
    Håper det forklarer litt. Send gjerne en melding dersom noe er uklart :-)
    Jaspreet

    SvarSlett